Stránky o modelové železnici v měřítku "Z"

Plánky kolejišť - PAVlov

Uvítal jsem možnost zveřejnit plánky modelových kolejišť autora p. Milana Ferdiána. Zde je první z nich.

Plánek modelového kolejiště "Pavlov" pro Z. Rozměry kolejiště 1860 x 480 mm pro modelové kolejivo Märklin. Plnou velikost obrázků získáte kliknutím na obrázek.

 

Plánek skrytého nádraží kolejiště "Pavlov".

plánky kolejišť - žacléř 

Žacléř

Kolejiště ve tvaru spirály.I takto končí stanice,kdy jsou sneseny všechny výhybky.Stanice byla původně tříkolejná.Pro naši modelářskou potřebu jsem se ponechali funkční remízu pro nocování našeho orchestriónu (ex M152.0/810),rampu se skladištěm,staniční budovu jsme obsadili rodinou paní pokladní.Provoz zajišťuje kyvadlově náš motoráček,který ve svých omezených možností,dopravuje ve svých útrobách spěšné kusové zásilky.Stavba velmi jednoduchá bez bludnosti krajiny,plocha zvolena dosti nezvykla jako kruh.Kolejiště se odchovává do úložné skříňky typu I o rozměrech 540*500*450 (výška*šířka*hloubka).Spodní šuplík slouží pro ovládací trafo kolejiště.

 

 

 

plánky kolejišť - žacléř ii.

Jedná se o stejnojmennou stanici,jen jsme zde ponechali jednu výhybku ke kusé koleji pro volnou skládku nebo vagón lze posunout k rampě se skladištěm.Skrytá část tvoří jen kusé koleje.

 

plánky kolejišť - dva okruhy simplon

Simplon

Dva nezávislé okruhy.Dolní okruh má ve skryté části výhybnu,kde zde preferujeme krátké nákladní vlaky tažené lokomotivou.Horní okruh má již situovanou železniční zastávku a ve skryté části máme možnost odstavovat dvě osobní soupravy.Zde použijeme moderní motorové vozy  Stadler nebo Desiro.Krajina je vysokohorská až alpské prostředí.

plánky kolejišť - horní paseky, dolní paseky

Horní Paseky_Dolní Paseky

Trať tvoří uzavřený celek se začátkem a koncem.Stanice Horní má zde malou vlečku pro nákladku dřevní kulatiny a v Dolní další vlečku místní porcelánky.Provoz  nám zpestřuje výhybna,kde můžeme buď křižovat nebo předjíždět  vlakové soupravy a kusá kolej nám slouží pro odstavení motorového osobního spěšného vlaku ze stanice Dolní do skryté stanice (řada 854).Nákladní vlaky jsou zde manipulační a pokrývají potřebu nákladní zátěže ve stanicích.Osobní vlaky buď sólo vozy (řada 820) nebo s přívěsnými (řada 810+010).Obě stanice mají dopravní koleje a jen kusé koleje jsou manipulační.V Dolní máme ve šturcu i remízu pro nocování nebo zde můžeme provést běžnou údržbu stroje.

Kolejiště je ze dvou segmentů,patří uložit do skříňky typ I.Kdo má dost místa ponechá si kolejiště vcelku.

 

plánky kolejišť - vysoké veselí

Vysoké Veselí

Koncová stanice s vlečkou do menšího cukrovaru.Stanice je navržena dle skutečné,dnes již neexistující stanice tvořící součást tratě Vysoké Veselí – Smidary.Trať sloužila pro přepravu cukrové řepy.I my si takto ponecháme toto roční období,kdy nám na kolejišti vládne podzim a vrcholí řepná kampaň.V zastávce-nákladišti Sběř zastavuje Hurvínek a z oken motoráku vidíme přistavené nákladní vozy,kde probíhá zrovna nakládka řepy.Trať končí ve smyčce o třech průjezdných kolejí.

Segmentové kolejiště ze dvou dílů se ukládá do skříňky typu II (540*500*580).

 

 

plánky kolejišť - lokomotivní depo s průmyslovou oblastí

Lokomotivní depo s průmyslovou oblastí

Toto téma lze rozdělit do dvou samostatných témat.Záleží zda modelář se rozhodne pro modelování obou témat nebo si vybere jedno z témat.

Lokomotivní depo tvoří jednoduchý základ pro provozní ošetření hnacích vozidel.Musíme se rozhodnout,kterou trakci si zvolíme.Na plánku L.D. je zakresleno provozní ošetření pro parní lokomotivy a později rozšířeno kolejiště pro motorovou trakci.Rotunda o třech paprscích s točnou (Mazel),pískovací jímka se skladem suchého písku,popelová jáma s vodním a popelovým jeřábem,popelovou kolejí na pravé straně,různé kůlny,sklady a přístřešky pro popeláře,uhlíře a atd.Nahoře nad točnou vidíme kolej pro nehodový vlak i s potřebnými sklady.Kousek napravo olejové hospodářství se skladem olejů a maziv.Dole pod točnou máme zauhlovací figury doplněné s potřebnými uhelnými výtahy.Pokračujeme směrem k obdélníkové remíze určené pro odstavování motorových lokomotiv nebo vozů.Remíza o dvou kolejí má zázemí v dílenské potřebnosti a s noclehárnou pro lokomotivní čety.Je zde ještě kolej pro tankování pohonných hmot do lokomotiv.Jsou zde situovány nadzemní nádrže.Před správní budovou lokomotivního depa stojí malý pomník s parní lokomotivou řady 310.0.

Průmyslová oblast se skládá z továrny,uhelných skladů a plynárny.Továrna složena v pořadí expediční sklady,výrobní provozy a kancelářskou část.Kotelna je zásobovaná uhlím se samospádnými vanami.Z výrobní haly nám vede přes koleje konzolový jeřáb pro naložení zásilek do vagónů,balených do dřevěných beden.Pod továrnou jsou uhelné sklady s výsypníky a naproti kanceláří stojí plynojemy.Úplně vzadu nám vede fiktivní kolejové napojení do železniční stanice.Celé kolejiště je ukončeno kulisou s mostní partií a dělnickými domy.Za kulisou vidíme točny alá od autora JBr z cd disku.Můžeme nahradit ručními posuvnami.Tato skrytá část nám simuluje nástup a odstup hnacích vozidel do lokomotivního depa a vlečkový provoz.

Kolejiště ukládáme do prosklené skřňky 540*1000*300.Doporučujeme posuvná skla.Jejich nevýhodou je,že při uložení nebo vyložení segmentů kolejiště,musíme skla vysazovat a opětovně je nasazovat.

  

plánky kolejišť - hustopeče

Hustopeče

Základem tohoto nápadu byla návštěva webu železničních modulářů  ze https://www.z-freunde.de/  ,kteří používají systém Z- RAIL-MODUL-SYSTÉM.Jak už to je,každý klub si tento systém upravuje dle sebe.Tento systém jsem upravil pro české potřeby.Lze ho použít pro modelové velikosti „Z“ až  po „TT“.Poloměr oblouk rohového dílu,který činí R490mm dovoluje použít i tuto modelovou velikost.Já jsem systém ponechal v původní verzi.Důvodem je,že každý segment může mít jakýkoliv krajinný charakter,aniž by modelář narážel na povinné rozhraní nebo sebou zvolené roční období.Příkladem může být,kdy vlak vyjíždí za plného jarního slunce a končí v hluboké mrazivé noci v zasněžené stanici.

Tématem tohoto segmentového kolejiště je malé městečko na jižní Moravě,které mělo za úkol přepravu cestujících a nákladů z hlavní trati Břeclav – Brno ze stanice Šakvice.Tato lokálka měla samostatné přípojné kolejiště ve výše zmiňované stanici.My máme znázorněnou koncovou stanici a přidali jsme si na pomoc další koncovou stanici,pro zpestření provozu,která má v budoucnu možnost prodloužení o další segmenty.Simulace stanice Šakvice probíhá ve skryté stanici.Kombinace segmentů nám dovoluje dle potřeby a prostoru,sestavovat kolejovou trať jakou si přejeme.Není potřeba budovat všechny segmenty.Zde doporučuji postupně vybudovat základ.Skrytá stanice může vypadat i jinak,než je zde v návrhu.

Segmenty kolejiště můžeme buď uložit do dvou prosklených skříněk,postavené vedle sebe nebo nad sebou,kdy jednu z skříněk zafixujeme na zdi.

  

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode